Investigation and Evaluation of Rolling Resistance Prediction Models for Pneumatic Tires of Agricultural Vehicles

Document Type : Note

Authors

Dept. of Agricultural Machinery, College of Agriculture, Shiraz University, Shiraz, I. R. Iran

Abstract

Wheel numeric and different versions of mobility numbers are important models for predicting the rolling resistance. In this study, data related to the rolling resistance of cross ply and radial ply tires were compared with the resultant values from several models. Also, the preciseness of models in rolling resistance prediction was evaluated. For this purpose F test and 1-1 line method (p≥ 0.05) were used. According to the results of the evaluation, Cn and Bn models overestimated the rolling resistance for both cross ply and radial ply tires, but the slope of these models did not show any significant difference compared to 1-1 lines. Results indicated that these models had better prediction if an adjusting coefficient could be applied. The EMOB model showed better results compared to Cn and Bn models for cross ply tires, whereas it did not have acceptable predictions for radial tires. The N.I.A.E., FMOB and Dwyer models did not act well for any tire type, even though the best fit line of the Dwyer model did not show any significant difference with the 1-1 line for cross ply tires.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

بررسی و ارزیابی مدل های پیشگویی مقاومت غلتشی تایرهای بادی ادوات کشاورزی

Authors [Persian]

  • جواد رباطی
  • محمد لغوی
بخش مکانیک ماشین های کشاورزی دانشکده کشاورزی, دانشگاه شیراز, شیراز , جمهوری اسلامی ایران
Abstract [Persian]

از جمله مدل های مهم برای پیشگویی نیروی مقاومت غلتشی تایرهای بادی عدد چرخ و ویرایش های مختلف عدد تحرک پذیری است. در این تحقیق داده های آزمایشی مربوط به مقاومت کششی تایرهای معمولی و رادیال با مقادیر بدست آمده توسط مدل های مختلف مورد مقایسه قرار گرفت و میزان دقت مدل ها در پیشگویی مقاومت غلتشی و برازش با داده های آزمایشی مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور از آزمونF  با سطح احتمال ۹۵  درصد و روش خط یک به یک استفاده گردید. طبق نتایج حاصل از ارزیابی ها، مدل های  Cnو Bn   مقاومت غلتشی هر دو نوع تایر را بیشتر از مقادیر آزمایشی پیشگویی کردند ولی شیب خطوط برازش مربوط به داده های این دو مدل و خط یک به یک داده های آزمایشی از نظر شیب اختلاف معنی داری را نشان نداد. این امر نشان می دهد که با اعمال یک ضریب تصحیح،  این دو مدل پیشگویی بهتری را  ارایه خواهند نمود. مدل EMOB در مورد تایرهای رادیال پیشگویی مطلوبی را  ارایه نکرد، در حالی که در مورد تایرهای معمولی این مدل نسبت به دو مدل Cn  و Bn  بهتر عمل نمود. مدل های FMOB ،  N.I.A.E و  Dwyer  در مورد هر دو نوع تایر چندان مطلوب عمل نکردند. با این وجود خط برازش داده ها در مدل Dwyer برای تایرهای معمولی با خط یک به یک اختلاف معنی داری را نشان نداد.

Keywords [Persian]

  • مقاومت غلتشی
  • مدل های پیش بینی؛ تایرهای بادی و رادیال؛ تایرهای لایه مورب و عدد تحرک پذیری