Document Type : Note
Authors
Dept. of Agricultural Machinery, College of Agriculture, Shiraz University, Shiraz, I. R. Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
از جمله مدل های مهم برای پیشگویی نیروی مقاومت غلتشی تایرهای بادی عدد چرخ و ویرایش های مختلف عدد تحرک پذیری است. در این تحقیق داده های آزمایشی مربوط به مقاومت کششی تایرهای معمولی و رادیال با مقادیر بدست آمده توسط مدل های مختلف مورد مقایسه قرار گرفت و میزان دقت مدل ها در پیشگویی مقاومت غلتشی و برازش با داده های آزمایشی مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور از آزمونF با سطح احتمال ۹۵ درصد و روش خط یک به یک استفاده گردید. طبق نتایج حاصل از ارزیابی ها، مدل های Cnو Bn مقاومت غلتشی هر دو نوع تایر را بیشتر از مقادیر آزمایشی پیشگویی کردند ولی شیب خطوط برازش مربوط به داده های این دو مدل و خط یک به یک داده های آزمایشی از نظر شیب اختلاف معنی داری را نشان نداد. این امر نشان می دهد که با اعمال یک ضریب تصحیح، این دو مدل پیشگویی بهتری را ارایه خواهند نمود. مدل EMOB در مورد تایرهای رادیال پیشگویی مطلوبی را ارایه نکرد، در حالی که در مورد تایرهای معمولی این مدل نسبت به دو مدل Cn و Bn بهتر عمل نمود. مدل های FMOB ، N.I.A.E و Dwyer در مورد هر دو نوع تایر چندان مطلوب عمل نکردند. با این وجود خط برازش داده ها در مدل Dwyer برای تایرهای معمولی با خط یک به یک اختلاف معنی داری را نشان نداد.
Keywords [Persian]